Even voorstellen: Charlotte Geelen
Charlotte Geelen, sinds 2005 geregistreerd als bedrijfsarts, is in januari gestart als klinisch arbeidsgeneeskundige bij IKA Ned.
Hoe ben je ertoe gekomen om bedrijfsarts te worden?
“Na school heb ik de opleiding Logopedie gevolgd en ook nog 2 jaar als logopediste gewerkt. Daarna heb ik de studie geneeskunde afgerond en aansluitend werkte ik een jaar voor het Cochleair Implant team in het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen. Ook ben ik in opleiding tot KNO-arts gegaan. Na enkele jaren kwam ik tot het besluit dat mijn toekomst hier niet lag. En ben ik dus richting de bedrijfsgeneeskunde gegaan. Een besluit waar ik nog steeds volledig achter sta!”
Toch houd je je nog bezig met KNO.
“Het vakgebied bleef boeien. Wat KNO/logopedie voor mij interessant maakt is dat het, voor een deel, gaat over (problemen met) communicatie. Als ik, samenwerkend met verschillende disciplines, kan bijdragen aan een verbetering hiervan geeft dat veel voldoening.”
Hoe ziet jouw werk voor IKA Ned eruit?
“Samen met Marten van Til (klinisch arbeidsgeneeskundige gehoor en werk IKA Ned) houd ik spreekuur in samenwerking met het VU Medisch Centrum. We werken met een audiologieassistente, een audioloog, een medisch maatschappelijk werkende en een hoogleraar psychologie gespecialiseerd in psychsociale problematiek bij gehoorproblemen. Hier vindt diagnostiek en advisering plaats, zodat medewerkers op een goede manier aan het werk kunnen blijven of verder kunnen re-integreren. Ook vindt tweedelijns advisering plaats in het kader van spoorwegveiligheidskeuringen.”
Wat voor soort mensen komen er op het spreekuur?
“Op het spreekuur zien we bijvoorbeeld docenten (gymnastiek- en muziekdocenten, maar ook andere vakken), werknemers die in een kantoortuin werken, maar ook werknemers uit de zorg, industrie en dienstverlening. Het diverse aanbod heeft te maken met het feit dat veel functies een hoge auditieve belasting hebben, maar ook hoge eisen stellen aan het gehoor als het gaat om communicatie en bijvoorbeeld het kunnen horen van waarschuwingssignalen.”
Gehoor is belangrijker dan je denkt in veel functies.
“Veel medewerkers en leidinggevenden, maar ook huis- en bedrijfsartsen realiseren zich niet dat aan problemen in het functioneren, vermoeidheidsklachten of zelfs overspannenheid een gehoorbeperking ten grondslag kan liggen.”
Hoe pak je dit aan?
“Door aanpassingen in de omgeving van de persoon, zoals akoestiek verbeterende maatregelen, verminderen van achtergrondgeluiden, goede verlichting, aanpassing van werk(taken) en aan de persoon zoals technische oplossingen in de vorm van een hoortoestel aanpassing of een vergaderset kan iemand geholpen worden. Maar dat kan bijvoorbeeld ook door iemand te ondersteunen anders met zijn gehoorbeperking om te gaan.”
Wat zou je willen aanraden als bedrijfsarts?
“Als je er als bedrijfsarts niet uitkomt bij een medewerker met een gehoorbeperking, denk dan eens aan verwijzing naar ons als gespecialiseerd klinisch arbeidsgeneeskundig centrum, want bij tijdige verwijzing, is er vaak door aanpassing van het eigen werk nog veel mogelijk. Daarnaast is het goed bij vermoeidheidsklachten en overspanning altijd naar een mogelijke gehoorbeperking te vragen.”
Heb je een vraag voor Charlotte? Stuur deze dan naar info@ika-ned.nl
GA TERUG